CSICSERGŐK
CSICSERGŐK

 

 kezdőlap

 

Frissítve.

2013. 07.25.

Kérjük, csak azok regisztráljanak honlapunkra, akiknek gyermeke idejár!

(Olyan nevet adjanak meg, amit be tudunk azonosítani, aki név nélkül regisztrál be, azt kitöröljük felhasználóink közül!)

 

  

 
Menü
 

Írj nekünk!

 

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Számláló
Indulás: 2006-08-04
 
Pedagógiai program 2013
Pedagógiai program 2013 : ÉNEK-ZENE

ÉNEK-ZENE

Az óvodai zenei nevelés célja

4.6. ÉNEK-ZENE

 

Az óvodai zenei nevelés célja az esztétikai és érzelmi élmény nyújtás, a zene iránti érdeklődés felkeltése, az éneklés, énekes játékok megkedveltetése, valamint a zenei képességek fejlesztése, zenei ízlésformálás, gátlásoldás. A zenei nevelés hatással van a testi, szellemi fejlődésre, gazdagítja a gyermekek érzelemvilágát, hozzájárul a személyiség sokoldalú fejlődéséhez.

Zenei nevelés színterei:

-         A gyermek által kezdeményezett, játékhoz kapcsolódó spontán éneklés (szerepjáték, gyurmázás, gyakorlójáték, mozgásos játék közben, azt kiegészítve).

-         Alkalomszerű  dalos játék, gyermek által kezdeményezve.

-         Óvónő által tervezett, szervezett foglalkozás.

 

Kiscsoportos zenei nevelés:

Anyaga: 7-8 mondóka (2-4 motívum terjedelmű),

              20 dal, terjedelme 8-12 ütem

              hangkészlete:  sz-m

                                               l-sz-m

                                               m-r-d

                                               sz-m-r-d

                                               d-l-sz

Többségében utánzó mozgással kísért játékdalok és néhány műdal.

 

Zenei feladatok:

                                              

-         3-5 hang terjedelemben megközelítően tiszta, együttes éneklés óvónői segítséggel,

-         mély-magas hangok megkülönböztetése, mutatása térben  (nagymozgással:guggolás, lábujjállás),

-         halk-hangos felismerése, gyakorlása beszédben, énekben, zörejekkel, ütőhangszeren (dob, ritmusfa),

-         hangszínek megkülönböztetése nagy eltérés esetén (hangszerek hangja, üveg, fém, fa, egymás hangja),

-         egyenletes lüktetés felismerése, érzékeltetése mozgással (taps, ujj-dob, koppintás, lépés),

-         zenei motívumok kiemelése mozgással (utánzás)

 

Az óvodai első zenei élmény az óvónő-gyermek közvetlen testi kontaktusában éri a 3 éves gyermeket. Érzelmi biztonságot nyújt, az anya-gyermek kapcsolatot idézi, amikor ölbevesszük a gyermeket, arcsimogató, lovagoltató, hintáztató vagy éppen ujj-játékkal kísért mondókát, dalt adunk elő. A gyermek figyelmét felkelti az újfajta inger, s ebből az élményből születik meg majd éneklési kedve. Kezdetben csak hallgatója a gyermek a naponta többször felcsendülő dalolásnak. Könnyebb megtanulni a gyerekek számára a mondókát, majd később, sokszori hallás után bekapcsolódnak a dalok éneklésébe is. Mondókákat és dalokat is elsősorban az egyenletes lüktetést kiemelő játékos utánzó mozgásokkal kísérjük. Ennél a korosztálynál a zenehallgatás kiemelt fontosságú. Alkalmat adunk, hogy alkotókedvüket kibontakoztatva szöveget (halandzsa) és dallamot alkothassanak.

 

Középső csoportos zenei nevelés:

Anyaga: 4-6 mondóka (4-6 motívum terjedelmű)

              25 dal, terjedelme 12-16 ütem

              hangkészlete:           sz-m

                                               l-sz-m

                                               m-r-d

                                               sz-m-d

                                               sz-m-r-d

                                               d-l-sz

                                               m-r-d-l

 

Zenei feladatok:

1.      hallásfejlesztés

-         mély-magas hangok megkülönböztetése, kézjellel mutatva (oktáv és kvint), változó kezdőhang átvétele,

-         halk-hangos felismerése, gyakorlása: saját hangjukon, csoportos éneklésben, zörejeken, beszédben, tapssal,

-         dalok felismerése dúdolásról, hangszeres játékról, képről, szövegrészletről, játékszabályról, ritmusról (kezdő vagy belső motívum),

-         hangszínfelismerés zörejen, hangszeren, beszéden,

-         szöveges motívumok visszaéneklése (visszhangjáték),

-         dallambújtatás motívumváltással,

-         hallásfigyelem (zenehallgatáskor a daloló felnőttre vagy a hangszer hangjára való odafigyelés)

2.      ritmusérzék fejlesztése

-         egyenletes lüktetés érzékeltetése tapssal, járással, játékos mozdulatokkal, tánclépéssel,

-         dal, mondóka ritmusának kiemelése,

-         kettes lüktetés kiemelése változatos mozdulatokkal,

-         szünet jelzése,

-         gyors-lassú felismerése, gyakorlása (ének, járás, taps, beszéd, mozgás),

-         ritmusmotívumok visszatapsolása,

3.      éneklési készség fejlesztése

-         tiszta éneklés 3-6 hang terjedelemben csoportosan és egyénileg, óvónői kezdéssel,

-         tempótartás,

-         szöveg és dallam kitalálás (pl. kérdés-válasz alkotása dallammal kísérve),

4.      beszédfejlesztés

-         tiszta szövegkiejtés,

-         szövegalkotás,

-         légzőgyakorlatok: egy levegővétellel meghatározott motívum elmondása,

5.      mozgásfejlesztés

-         harmonikus, esztétikus mozdulatokkal járás, tánc (kör, hullám, csigavonal),

6.      hangszerhasználat

-         dob és triangulum használata ritmus érzékeltetésre.

 

Erősödik a gyerekek igénye a közös éneklésre, feladatunk alkalmat, időt, helyet és megfelelő légkört biztosítani ahhoz, hogy önálló kezdeményezésükre játszhassák a gyerekek az énekes játékokat csoportszobában és az udvaron is. Az óvónő által szervezett éneklés, mondókázás kisebb csoportban is folyik, az esetleg passzív szemlélő is magáévá teszi a sokszor hallott dalt, mondókát. A ritmus és dallam mellett jelentőséget kap a szöveg, fejlődik a verbális értés. Alkalmat adunk zenei és verbális fantázia kibontakoztatására, mozgáselemek kitalálására, kipróbálására.

 

Nagycsoportos zenei nevelés:

Anyaga: 4-6 mondóka (6-12 motívum terjedelmű)

              30 dal, terjedelme 12-18 ütem

              hangkészlete:  sz-m

                                               l-sz-m

                                               sz-m-d

                                               m-r-d

                                               sz-m-r-d

                                               l-sz-f-m-r-d

                                               m-r-d-l

                                               m-r-d-l-sz

                                               r-d-l-sz

 

Zenei feladatok:

1.      hallásfejlesztés

-         magas-mély hangok megkülönböztetése, kézjellel való mutatása (3 fokozatban), kezdőhang átvétele,

-         halk-hangos felismerése saját hangjukon, csoport és tárgyak hangján, összekapcsolva gyors-lassúval, térben mutatva,

-         dallamfelismerés kezdő- és belső motívum alapján dúdolásról, hangszer hangjáról,

-         dallammotívumok kiemelése és visszaadása egyénileg majd csoportosan, szöveg nélkül; dúdolva, la-la-val, kitalált szöveggel,

-         dallambújtatás jelre, közben érzékeltetve az egyenletes lüktetést,

-         hangszínfelismerés zörejeken, hangszer hangján, egymás hangján,

-         zenehallgatás: hosszabb dalok, hangszeres játék, kánon, kétszólamú dal figyelmes végighallgatása,

2.      ritmusérzék fejlesztése

-         egyenletes lüktetés érzékeltetése tapssal, lépéssel, tánclépéssel, hangszerrel,

-         dal, mondóka ritmusának kiemelése, visszatapsolása,

-         dal felismerése ritmusáról (több lehetséges jó megoldás lehet, vagy három megadott variációból kiválasztani a helyeset),

-         gyors-lassú érzékeltetése beszéden, mondókán, dalon,

-         tempóváltás jelre dalon belül,

-         kettes lüktetés (ütemhangsúly) kiemelése tapssal, járással,

-         ritmusmotívumok visszatapsolása, továbbadása társnak,

 

3.      éneklési készség fejlesztése

-         3-6 hang terjedelemben normál tempóban, tisztán, helyes kezdőhang-magasságban, önálló indítással énekelnek egyénileg és csoportosan,

4.      beszédfejlesztés

-         tiszta szövegkiejtés, szövegalkotás,

-         egy levegővétellel több motívum elmondása,

5.      mozgásfejlesztés

-         esztétikus, egyöntetű mozgás, változatos térformák, tánclépések, páros táncok,

6.      hangszerek használata

-         dob, cintányér, triangulum használata egyénileg és ritmuszenekarban, kombinálva az egyenletes lüktetést és a ritmust.

 

Fokozódik a gyerekek önálló kezdeményezésének száma, szívesen és sokszor játszanak  énekes játékokat, figyelmük, kitartásuk egyre hosszabb ideig tart. A zenei fogalompárokat megértik, ügyesen kapcsolják össze azokat. A gyermekek énekes játéka részévé válik az óvoda ünnepeinek, emelik azok hangulatát, érzelmi töltést adnak.

Nagycsoportban bevezetjük a kötelező foglalkozásokat.

Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek mindhárom korcsoportban hallgassanak minél több élő zenét, illetve népi hangszerek hangját is megismerjék.

 

Elvárt eredmény:

-         A gyerekek szívesen énekelnek, mondókáznak, használnak ritmushangszereket

-         Közösen énekelnek, táncolnak

 

Zenei forrásanyagunkat a következő könyvekből választjuk:

-          Ének-zene az óvodában (Forrai Katalin)

-          Zenehallgatás az óvodában (Törzsök Béla)

-               Magyar népi gyermekjátékok

-               Ritmus, mozgás, énekes játék (Falvay Károly)

-               Cinege, cinege kismadár

-               Játék és tánc az óvodában

 

 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal