ÉNEK-ZENE
Az óvodai zenei nevelés célja
4.6. ÉNEK-ZENE
Az óvodai zenei nevelés célja az esztétikai és érzelmi élmény nyújtás, a zene iránti érdeklődés felkeltése, az éneklés, énekes játékok megkedveltetése, valamint a zenei képességek fejlesztése, zenei ízlésformálás, gátlásoldás. A zenei nevelés hatással van a testi, szellemi fejlődésre, gazdagítja a gyermekek érzelemvilágát, hozzájárul a személyiség sokoldalú fejlődéséhez.
Zenei nevelés színterei:
- A gyermek által kezdeményezett, játékhoz kapcsolódó spontán éneklés (szerepjáték, gyurmázás, gyakorlójáték, mozgásos játék közben, azt kiegészítve).
- Alkalomszerű dalos játék, gyermek által kezdeményezve.
- Óvónő által tervezett, szervezett foglalkozás.
Kiscsoportos zenei nevelés:
Anyaga: 7-8 mondóka (2-4 motívum terjedelmű),
20 dal, terjedelme 8-12 ütem
hangkészlete: sz-m
l-sz-m
m-r-d
sz-m-r-d
d-l-sz
Többségében utánzó mozgással kísért játékdalok és néhány műdal.
Zenei feladatok:
- 3-5 hang terjedelemben megközelítően tiszta, együttes éneklés óvónői segítséggel,
- mély-magas hangok megkülönböztetése, mutatása térben (nagymozgással:guggolás, lábujjállás),
- halk-hangos felismerése, gyakorlása beszédben, énekben, zörejekkel, ütőhangszeren (dob, ritmusfa),
- hangszínek megkülönböztetése nagy eltérés esetén (hangszerek hangja, üveg, fém, fa, egymás hangja),
- egyenletes lüktetés felismerése, érzékeltetése mozgással (taps, ujj-dob, koppintás, lépés),
- zenei motívumok kiemelése mozgással (utánzás)
Az óvodai első zenei élmény az óvónő-gyermek közvetlen testi kontaktusában éri a 3 éves gyermeket. Érzelmi biztonságot nyújt, az anya-gyermek kapcsolatot idézi, amikor ölbevesszük a gyermeket, arcsimogató, lovagoltató, hintáztató vagy éppen ujj-játékkal kísért mondókát, dalt adunk elő. A gyermek figyelmét felkelti az újfajta inger, s ebből az élményből születik meg majd éneklési kedve. Kezdetben csak hallgatója a gyermek a naponta többször felcsendülő dalolásnak. Könnyebb megtanulni a gyerekek számára a mondókát, majd később, sokszori hallás után bekapcsolódnak a dalok éneklésébe is. Mondókákat és dalokat is elsősorban az egyenletes lüktetést kiemelő játékos utánzó mozgásokkal kísérjük. Ennél a korosztálynál a zenehallgatás kiemelt fontosságú. Alkalmat adunk, hogy alkotókedvüket kibontakoztatva szöveget (halandzsa) és dallamot alkothassanak.
Középső csoportos zenei nevelés:
Anyaga: 4-6 mondóka (4-6 motívum terjedelmű)
25 dal, terjedelme 12-16 ütem
hangkészlete: sz-m
l-sz-m
m-r-d
sz-m-d
sz-m-r-d
d-l-sz
m-r-d-l
Zenei feladatok:
1. hallásfejlesztés
- mély-magas hangok megkülönböztetése, kézjellel mutatva (oktáv és kvint), változó kezdőhang átvétele,
- halk-hangos felismerése, gyakorlása: saját hangjukon, csoportos éneklésben, zörejeken, beszédben, tapssal,
- dalok felismerése dúdolásról, hangszeres játékról, képről, szövegrészletről, játékszabályról, ritmusról (kezdő vagy belső motívum),
- hangszínfelismerés zörejen, hangszeren, beszéden,
- szöveges motívumok visszaéneklése (visszhangjáték),
- dallambújtatás motívumváltással,
- hallásfigyelem (zenehallgatáskor a daloló felnőttre vagy a hangszer hangjára való odafigyelés)
2. ritmusérzék fejlesztése
- egyenletes lüktetés érzékeltetése tapssal, járással, játékos mozdulatokkal, tánclépéssel,
- dal, mondóka ritmusának kiemelése,
- kettes lüktetés kiemelése változatos mozdulatokkal,
- szünet jelzése,
- gyors-lassú felismerése, gyakorlása (ének, járás, taps, beszéd, mozgás),
- ritmusmotívumok visszatapsolása,
3. éneklési készség fejlesztése
- tiszta éneklés 3-6 hang terjedelemben csoportosan és egyénileg, óvónői kezdéssel,
- tempótartás,
- szöveg és dallam kitalálás (pl. kérdés-válasz alkotása dallammal kísérve),
4. beszédfejlesztés
- tiszta szövegkiejtés,
- szövegalkotás,
- légzőgyakorlatok: egy levegővétellel meghatározott motívum elmondása,
5. mozgásfejlesztés
- harmonikus, esztétikus mozdulatokkal járás, tánc (kör, hullám, csigavonal),
6. hangszerhasználat
- dob és triangulum használata ritmus érzékeltetésre.
Erősödik a gyerekek igénye a közös éneklésre, feladatunk alkalmat, időt, helyet és megfelelő légkört biztosítani ahhoz, hogy önálló kezdeményezésükre játszhassák a gyerekek az énekes játékokat csoportszobában és az udvaron is. Az óvónő által szervezett éneklés, mondókázás kisebb csoportban is folyik, az esetleg passzív szemlélő is magáévá teszi a sokszor hallott dalt, mondókát. A ritmus és dallam mellett jelentőséget kap a szöveg, fejlődik a verbális értés. Alkalmat adunk zenei és verbális fantázia kibontakoztatására, mozgáselemek kitalálására, kipróbálására.
Nagycsoportos zenei nevelés:
Anyaga: 4-6 mondóka (6-12 motívum terjedelmű)
30 dal, terjedelme 12-18 ütem
hangkészlete: sz-m
l-sz-m
sz-m-d
m-r-d
sz-m-r-d
l-sz-f-m-r-d
m-r-d-l
m-r-d-l-sz
r-d-l-sz
Zenei feladatok:
1. hallásfejlesztés
- magas-mély hangok megkülönböztetése, kézjellel való mutatása (3 fokozatban), kezdőhang átvétele,
- halk-hangos felismerése saját hangjukon, csoport és tárgyak hangján, összekapcsolva gyors-lassúval, térben mutatva,
- dallamfelismerés kezdő- és belső motívum alapján dúdolásról, hangszer hangjáról,
- dallammotívumok kiemelése és visszaadása egyénileg majd csoportosan, szöveg nélkül; dúdolva, la-la-val, kitalált szöveggel,
- dallambújtatás jelre, közben érzékeltetve az egyenletes lüktetést,
- hangszínfelismerés zörejeken, hangszer hangján, egymás hangján,
- zenehallgatás: hosszabb dalok, hangszeres játék, kánon, kétszólamú dal figyelmes végighallgatása,
2. ritmusérzék fejlesztése
- egyenletes lüktetés érzékeltetése tapssal, lépéssel, tánclépéssel, hangszerrel,
- dal, mondóka ritmusának kiemelése, visszatapsolása,
- dal felismerése ritmusáról (több lehetséges jó megoldás lehet, vagy három megadott variációból kiválasztani a helyeset),
- gyors-lassú érzékeltetése beszéden, mondókán, dalon,
- tempóváltás jelre dalon belül,
- kettes lüktetés (ütemhangsúly) kiemelése tapssal, járással,
- ritmusmotívumok visszatapsolása, továbbadása társnak,
3. éneklési készség fejlesztése
- 3-6 hang terjedelemben normál tempóban, tisztán, helyes kezdőhang-magasságban, önálló indítással énekelnek egyénileg és csoportosan,
4. beszédfejlesztés
- tiszta szövegkiejtés, szövegalkotás,
- egy levegővétellel több motívum elmondása,
5. mozgásfejlesztés
- esztétikus, egyöntetű mozgás, változatos térformák, tánclépések, páros táncok,
6. hangszerek használata
- dob, cintányér, triangulum használata egyénileg és ritmuszenekarban, kombinálva az egyenletes lüktetést és a ritmust.
Fokozódik a gyerekek önálló kezdeményezésének száma, szívesen és sokszor játszanak énekes játékokat, figyelmük, kitartásuk egyre hosszabb ideig tart. A zenei fogalompárokat megértik, ügyesen kapcsolják össze azokat. A gyermekek énekes játéka részévé válik az óvoda ünnepeinek, emelik azok hangulatát, érzelmi töltést adnak.
Nagycsoportban bevezetjük a kötelező foglalkozásokat.
Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek mindhárom korcsoportban hallgassanak minél több élő zenét, illetve népi hangszerek hangját is megismerjék.
Elvárt eredmény:
- A gyerekek szívesen énekelnek, mondókáznak, használnak ritmushangszereket
- Közösen énekelnek, táncolnak
Zenei forrásanyagunkat a következő könyvekből választjuk:
- Ének-zene az óvodában (Forrai Katalin)
- Zenehallgatás az óvodában (Törzsök Béla)
- Magyar népi gyermekjátékok
- Ritmus, mozgás, énekes játék (Falvay Károly)
- Cinege, cinege kismadár
- Játék és tánc az óvodában
|